Articole recente

NEUMARKT – REPETABILA BUCURIE

de Petru Berbentia | Mai 30, 2008

– note de călătorie, 9-15 mai 2008 –

neumarkt_0001.JPGneumarkt_0002.JPGDumnezeu a voit aşa! Pentru că nimic din ce ni se întâmplă nu este fără voia lui Dumnezeu! Şi Dumnezeu a voit să fiu prezent în preajma sărbătoriri Zilei Europei la Neumarkt în Stiria Austriei. Răspundeam de fapt unei invitaţii ce mi-a fost făcută de Erwin Josef Ţigla, preşedintele F.D.G. din Banatul Montan, organizaţia etnicilor germani din această parte de ţară, prieten şi catalizator a tot ce reprezintă valorile culturii şi tradiţiei nemţilor noştri. Nu a fost invitaţie la o plimbare prin Europa ci pentru a participa la o seamă de conferinţe la „ Karl Brunner Europahaus”- la castelul Forchtenstein din Neumarkt / Steiermark, conferinţe din cadrul celui de-al 41- lea Seminar internaţional privind minorităţile naţionale, a cărui tematică a fost „Contribuţia minorităţilor la dialogul intercultural.”
Pentru că şi noi, cei din Banatul Montan aveam contribuţia noastră bine stabilită, am început pregătirile cu mult înainte de plecare şi ne-am „dotat” cu tot materialul informativ de care aveam nevoie, adică conferinţe, cd-uri, materiale de promovare a zonei noastre, etc. La vremea cuvenită, la ceas de noapte am plecat spre Apus, într-o companie selectă şi reprezentativă pentru această parte de ţară, pentru că eram cu prof. Nicolae Sârbu, directorul Bibliotecii Judeţene „Paul Iorgovici”, Makay Botond ca reprezentant al comunităţii reformate maghiare, D-na. Yvonne Demenyi, D-şoara Alexandra Damşea, Vasile Ghibu de la Biblioteca Judeţeană şi alte doamne sau domni la fel de importanţi, dar a căror nume nu le mai amintesc doar din lipsă de spaţiu. Şi bineînţeles conducătorul delegaţiei Erwin Ţigla.
neumarkt_0003.JPGneumarkt_00041.JPGDeşi era noapte şi mai aţipeam în drumul lin pe care ne ducea Cristian Trincu – cel ce avea responsabilitatea conducerii autoturismului prin Europa, nu am trecut peste vămi fără să ne amintim că acum doi ani, prin aceleaşi locuri eram traşi pe banda pe care scria „non EU”, iar acum treceam – parafrazând pe Nicolae Sârbu- „ca fluturii prin vămi”. Aşa a trecut vama de la Cenad, drumul prin Ungaria, vama de la Nikelsdorf şi autostrada spre Graz şi Klagenfurt, până am ajuns la Castelul care ne aştepta primitor.
neumarkt_0005.JPGneumarkt_0006.JPGAici prietenii noştri dragi ne-au întâmpinat, Max Wratschgo, preşedintele naţional al Mişcării Federaliste Europene din Austria, Christine Hofmeister, „şeful” locaţiei de la castel, Peter Theisbacher, Marita şi Walter Aberer, oameni care îşi pun şi sufletul nu numai munca braţelor, pentru primirea oaspeţilor la Neumarkt ( şi credeţi-mă că nu sunt puţini).
În aceaşi seară am început audierea conferinţelor susţinute de cei veniţi din mai multe ţări ale Europei. Pentru început Dr. Heinz Tichy din Viena şi Max Wratschgo au deschis oficial seminarul, iar primarul oraşului, d-l Reinhardt Racz, a vernisat o expoziţie foto cu imagini surprinse de Erwin Ţigla la întâlnirile noastre ecumenice din Reşiţa din ultimii ani. Am revăzut poze din toate bisericile noastre reşiţene şi m-am „fălit” că multe erau chiar de la biserica noastră.
Şi a fost seara primei zile!
neumarkt_0007.JPGneumarkt_0008.JPGSâmbătă dimineaţa ( 9 Mai – Ziua Europei), am participat la desfăşurarea de muzică, dans, veselie şi bună-frăţietate din parcul central al oraşului, unde s-au produs tineri din Ungaria, Croaţia, Austria, iar după prânz am audiat două conferinţe despre Islamul prin prisma mai multor ţări europene şi Integrarea maghiarilor în Viena, susţinute de specialişti din Viena. Pe seară bucuria noastră a fost împlinită de faptul că, în curtea castelului Forchtenstein s-a săvârşit o Sfântă Liturghie romano-catolică în cadrul căreia eu am fost invitat să citesc din Faptele Sfinţilor Apostoli despre Pogorârea Duhului Sfânt, să dau binecuvântarea liturgică şi să cânt Tatăl Nostru, iar pastorul Botond să citească din psalmii Vechiului Testament. Şi m-am mai bucurat pentru că locul de rugăciune era plin de cei ce participau la simpozion, dar şi de locuitori ai oraşului montan în care ne aflam. Tot în timpul slujbei, au susţinut recitaluri muzicale quintetul de saxofoane din Pécsvarád, precum şi o orchestră de coarde alcătuită din elevi veniţi tot din Ungaria, iar la ceas de seară ne-au delectat tinerii din grupul de dans „Vindi” din Varazdin – Croaţia, grupul folcloric „Misina” din Pécs şi orchestra camerală de care am amintit. Până târziu în noapte am stat la discuţii care ne-au întărit credinţa că popoarele Europei se pot înţelege dacă sunt animate de iubirea creştină.
neumarkt_0009.JPGneumarkt_0010.JPGŞi a fost seara celei de a doua zi!
Duminică dimineaţa am mers la biserică şi am fost plăcut impresionat de faptul că biserica era plină şi că, fiind „Ziua mamei” în Duminica Rusaliilor catolice, copii parohiei au susţinut un program omagial pentru mamele prezente. Bineînţeles că până la prânz am mai audiat trei conferinţe, despre: Relaţiile dintre croaţii din Burgenland şi alţi croaţi din Austria, Mişcările de emigrare a cehilor spre Viena şi urmările acestora şi Musulmanii în Slovacia. După masă am participat la lansarea cărţii „O concepţie nouă despre Carinthia“.
Şi a mai trecut şi ziua a treia!
neumarkt_0011.JPGneumarkt_0012.JPGLuni a fost ziua noastră, pentru că noi am suţinut toate cele trei conferinţe: Erwin Ţigla, Makay Botond şi eu, sub un titlu extrem de generos: Dialogul intercultural peste graniţe confesionale, prin prisma unui posibil exemplu: Banatul Montan. Ce am vorbit acolo, veţi găsi în această revistă, ca de altfel şi în numărul trecut al ei.Un lucru este însă sigur: mesajul nostru a fost plin de viaţă şi foarte actual, pentru că noi trăim aceste realităţi, iar cd-ul închinat mişcării ecumenice reşiţene a fost foarte bine primit şi apreciat. Discuţiile ce le-am provocat prin conferinţele noastre, răspunsurile ce le-am dat despre relaţiile existente între bisericile reşiţene, privite din punctul de vedere al catolicului Ţigla, a reformatului pastor Botond sau a ortodoxului preot Berbentia, mi-au demonstrat că prezenţa noastră la Casa Europei din Neumarkt a fost de bun augur.
neumarkt_0013.JPGneumarkt_0014.JPGAşa a fost ultima zi la castel! Mâine plecăm mai departe.
Călătorului îi stă bine cu drumul, chiar dacă el este român iar drumul e prin Europa! Tocmai de aceea plecăm din Neumarkt cu mulţumirea datoriei împlinite şi cu speranţa că prietenii de acolo ne vor fi oaspeţi în foarte scurt timp. Destinaţia: Graz. Acolo suntem aşteptaţi de d-l. prof. univ. dr. Reinhold Reimann şi de o parte a membrilor din Asociaţia Culturală „Südmark“ din Graz, pentru a continua călătoria spre Slovenia. Suntem aşteptaţi la Maribor, dar capitala Sloveniei mai trebuie să aştepte pentru că prima dată vizităm mânăstirea Ptujska Gora, a minoriţilor franciscani. Ascultăm explicaţii, învăţăm ceva nou, ne fotografiem, ne rugăm fiecare pentru un drum liniştit în continuare şi plecăm mai departe, adică la Maribor. Suntem aşteptaţi de d-na Veronika Haring, preşedinta asociaţiei etnicilor germani din fosta republică a Yugoslaviei. Bucuria o simţi şi o vezi pe feţele tuturor. Ne reîntâlnim după vizita doamnei Haring la Bozoviciul nostru din Almăj, de acum doi ani şi ne amintim cu plăcere de manifestările culturale de acolo. La sediul asociaţiei se recită poezii în limba germană şi ne bucurăm împreună de această întâlnire. Pe seară plecăm la Graz, unde ne vom petrece noaptea.
Şi a mai trecut încă o zi. Cu folos!
neumarkt_0015.JPGUltima zi plină cu activităţi începe bine: plecăm la Feldbach să premiem copii ce şi-au desenat ţinutul natal în cadrul unui concurs promovat de Erwin Ţigla şi etnicii germani din Banatul de munte. În sala de sport a şcolii, elevi, profesori, oficialităţi şi noi. Copii cântă imnul Europei , adică „Oda bucuriei”, Preşedintele Ţigla şi primarul împart premile, ţin discursurile şi fac fotografiile ce vor rămâne ca amintire. După prânz plecăm înapoi spre Graz, unde suntem aşteptaţi de oficialii primăriei pe înălţimile ce domină oraşul, la Schlossberg. Participăm până târziu în noapte la şedinţa festivă a Asociaţiei de cultură „Südmark“ şi observăm cât de importantă este legătura celor de acolo cu cei din Banatul Montan. Ascultăm şi muzică din folclorul Stiriei, discutăm, ne simţim bine. Asta-i important! Şi ne pregătim de plecare.
Pentru ultima jumătate de zi mai avem ceva de făcut: împreună cu Erwin Ţigla, Vasile Ghibu şi Cristian Trincu vizităm Biblioteca landului Stiria. Informatizare, microfilmare, tot ce vrei pentru o bibliotecă modernă. Şi tot ce-şi doreşte şi Biblioteca „Paul Iorgovici”. A fost o vizită cu folos! La revedere Graz, la revedere Stiria!
Şi am plecat spre casă cu bucuria celui ce a văzut ceva interesant. Dar nu e de ajuns dacă rămânem doar în minte cu cele văzute. Multe le putem pune şi noi în lucru spre strângerea legăturilor cu oameni din alte părţi ale lumii. Pentru că putem!

Topice: Editoriale | 1 Comentariu »

Un răspuns to “NEUMARKT – REPETABILA BUCURIE”